„Trade War” (Război Comercial), cântecul scris de un fost oficial chinez, prin care Statele Unite sunt aspru criticate, a apărut pe aplicația de mesagerie mobilă WeChat vineri, înregistrând sute de mii de vizualizări. Acesta a inspirat, la scurt timp, un videoclip muzical însoțitor.
Cântecele de propagandă nu sunt ceva neobișnuit pentru China, karaoke fiind o practică populară în țara asiatică. Beijing știe că melodiile sunt o modalitate eficientă de a transmite perspectivele oficialilor către publicul tânăr, iar odată ce tensiunile dintre China și SUA s-au amplificat, după ce Trump a anunțat o majorare a tarifelor pentru produse chinezești în valoare de 200 de miliarde de dolari, melodia a fost o modalitate eficientă pentru China de a-și consolida subtil puterea și de a încorpora în mentalitatea colectivă sentimentul anti-american.
Săptămâna trecuta, fostul oficial chinez, actual textier, Zhao Liangtian, a postat partitura muzicală a cântecului „Trade War”, într-un grup de pe platforma WeChat, intitulat „The World’s Writers in China” (Scriitorii lumii din China). Aceasta a atras o atenție deosebită pe platforma asemănătoare aplicației mobile WhatsApp, iar o postare ulterioară care reprezenta cântecul sub forma unui videoclip a ajuns virală.
Cântecul este stabilit în tonul unui bine cunoscut film chinezesc de propagandă anti-japoneză, Tunnel Warfare, și se aseamănă unei melodii a armatei.
„Am ales Tunnel Warfare, pentru că amintește de situația similară cu care se confruntă China astăzi”, a declarat Zhao Liangtian. „De când a izbucnit războiul comercial, am simțit nevoia de a face ceva”, a adăugat acesta.
„Trade War” nu este prima melodie lansată în China în scopul promovării puterii statului pe fondul disputelor cu alte națiuni, țara având un istoric al pieselor ce dețin conotații anti-americane.
În luna mai a anului trecut, canalele media oficiale au distribuit o melodie intitulată „For Your Attention”, prin intermediul căreia sunt promovate brandurile naționale, despre care se susține că sunt „mândria Chinei”. Cântecul a promovat ideea potrivit căreia China era o superputere în creștere, iar oamenii nu au nevoie să mai cumpere produse din străinătate. În mai 2017, un alt cântec intitulat „Nu” a criticat Coreea de Sud pentru colaborarea cu SUA pentru a implementa un sistem anti-rachetă.